18e etappe Pamplona

18 september 2018 - Pamplona, Spanje

Nemen afscheid van onze gastheer en - vrouw met een heerlijk ontbijtje. Rijden via Saint Jean Pied de Port door de poort richting Santiago.
De eerste afslag loopt omhoog en wij denken die hoeven we niet. Fout. Die moeten we wel.
Het begin van 27 km klimmen. Ondertussen rijden we bijna ongemerkt Spanje binnen. Het bordje Spanje is nergens te bekennen, wel de provincie Navarra.
Het Is een zware klim maar achteraf gezien niet zo zwaar als de afgelopen 2 dagen. Deze klim "loopt" maar vergis je niet soms was de kleinste versnelling echt noodzakelijk. Boven zitten we op ruim 1000 meter en dalen een stukje af naar Roncesvalles.
Hier nemen we een sandwich ( is in Spanje een half stokbrood) met ham, een croque en wat koffie. Daarna dalen we nog wat om vervolgens weer te klimmen, +/- 5km tot 900 mtr, weer wat dalen en weer een klim van +/- 4 km tot 800mtr. Per saldo was de halve afstand van vandaag alleen maar klimmen. Gelukkig het laatste gedeelte naar Pamplona naar beneden.

Al met al hebben we deze km's goed verteerd en dat geeft weer vertrouwen voor de komende dagen.

Op de top bij Roncesvalles ontmoeten we een groep Belgen met volgauto en 3 Limburgers die alla wij onderweg zijn. Deze 3 komen we later weer tegen als we wat te drinken nemen op de laatste top. Een van de drie klimt in de slipstream van Jac naar boven en bedankt hem daarvoor netjes als we boven zijn. Raken wat in gesprek en wisselen wat ervaringen uit. Op een bord bij het dranktentje zien we een wijsheid die op onze tegeltjes, zover wij weten, niet voorkomt. ( zie foto)

Daarna dalend naar Pamplona waar wij een leuk hotelletje hebben kunnen boeken.

Morgen meer.

Groet,
Jac en Jos

1. Bernadette:
    19 september 2018
    Lieve opa en Jac, we missen jullie erg.We wachten op het volgende verhaal!!😘🚴‍♂️

Groetjes Janneke,Pepijn en Sam.
  2. Lucien:
    19 september 2018
    Dag Jac en Jos, proficiat met het bereiken van Spanje. Je moet er hard voor werken als ik het aantal klim kilometers lees.
    Goed eten drinken doen jullie wel als ik het volle bord zie. Groeten Lucien
  3. DACRO Boys:
    19 september 2018
    Mooie verhalen Jos! Jij en je broer veel succes en fietsplezier toegewenst door je oud DACRO collega's