28e etappe Fisterra

28 september 2018 - Finisterre, Spanje

Deze dag is een toegift na het arriveren in Santiago. Maar wel een zware. Het klimwerk in de eerste 33 km was bijna, of misschien wel helemaal, het moeilijkste stukje van heel de Camino. Zandpaden, met veel losliggende stenen, die zo steil waren dat je het voorwiel omhoog trok en het achterwiel telkens zijn grip op de weg verloor. Geen gemakkelijke opgave dus.
Daarna wordt het wat minder zwaar en bereiken we bij het stadje Cee, aan de zee. Dat is weer een heel ander uitzicht dan al die bergen, hoewel ze op de achtergrond wel aanwezig blijven.

Als we na Cee het volgende dorpje in rijden zien we het alweer gebeuren. Van de grote weg af en steil omhoog. Je gaat zover dat je ademhaling voor iedereen in de buurt hoorbaar is en als er dan net een Spaanse mevrouw de hoek om komt kijkt ze je toch een beetje raar aan.

We overleven het en de uitzichten maken wederom veel goed.

We moeten terug naar de zee, dus afdalen naar Fisterra waar we rond half vier arriveren.
Dit is dus het einde van onze Camino maar niet voordat we eerst nog naar de vuurtoren zijn gefietst. Hoe we morgen terugkomen in Santiago weten we nog niet maar in ieder geval niet op de fiets.

Zondag hopen we nog een mis te mogen bijwonen waar ook met het wierookvat wordt geslingerd. Hoort bij de traditie van Santiago De Compostela.

Het was een genoegen om onze belevenissen met jullie te delen en wij willen iedereen, zonder uitzondering, hartelijk bedanken voor de reacties die wij mochten ontvangen. Deze hebben er zeker toe bijgedragen dat wij ons einddoel mochten bereiken.

Morgen Santiago, overmorgen ook en dan naar huis.(niet op de fiets maar vliegen(s)vlug)

Groet,
Jac en Jos

1. Jos:
    28 september 2018
    Gefeliciteerd mannen, opdracht volbracht. Welkom thuis en geniet nog van wat jullie rest. Hartelijke groeten, Jos van Gent
  2. Kees Lavrijsen:
    YOU DID IT !!! 👍👍
  3. OldStar Thies:
    28 september 2018
    Volbracht mannen, geweldig! En ik heb genoten van de verhalen en de plaatjes, bedankt daarvoor. Waar dat walking football wel niet allemaal goed voor is.
  4. Leo Bogaerts:
    28 september 2018
    Weer een uitdaging voltooid. Super.
  5. Jan van Hoef:
    29 september 2018
    Het is gebruikelijk dat je in Fisterra je sokken verbrand .😉
    Super gedaan .