25e etappe Triacastela

25 september 2018 - Triacastela, Spanje

Het is fris deze morgen en we beginnen met een forse afdaling van 10 km. Om 9.00 uur komen we beneden en is het 11 graden. Boven dus fors kouder. De vingers tintelen. Daarna wordt het warmer en makkelijker. We komen door enkele hele mooie plaatsen als Ponferrada en Villafranca Del Bierzo. Beide plaatsen hebben een mooi kasteel, mooie kerken en andere bebouwing en gezellige pleinen. Lijkt wel of de plaatsen richting Santiago steeds mooier worden. Een lust om te zien evenals de omgeving en uitzichten.

Na de afdaling en het vlakke stuk komt na ongeveer 40 km weer het zwaardere werk. De eerste beklimmingen zijn redelijk te doen maar gaandeweg worden ze zwaarder en worden het heuse cols. De eerste waar we boven komen is Alto O Cebreiro op 1300 meter. Hier moet Jos eerst een Dumoulintje doen, met dank aan Hans van de Boomen, en drinken we een lekkere cola, dalen iets af om vervolgens te klimmen naar Alto San Roque op 1270 meter. Weer wat dalen en dan naar de derde top, de Alto de Poio op 1335 meter. Dan vinden we het wel genoeg en eindigen de dag met hoe die begon, nl. met een afdaling van zo'n 10 km naar Triacastela. Vlak voordat we dit dorp binnenrijden moeten we nog even stoppen omdat de weg vol is met loslopende koeien die op hun gemak richting de stal lopen.

Al bij al een pittige tocht vandaag, getuige ook het feit dat we pas om 17.30 uur aankomen.
Het weer was uitstekend om te fietsen. s'Morgens dus fris, gedurende de dag rond 24 graden met frisse wind. De laatste afdaling was ook fris vooral doordat we goed bezweet waren van al die beklimmingen.

Morgen meer.

Groet,

Jac en Jos

1. Aloys en Rieky Sandkuijl:
    25 september 2018
    Jongens, jongens steeds meer respect. Los daarvan ook wat jaloers het lijkt me een schitterende tocht en ervaring. Groet Aloys en ook Rieky
  2. Bianca:
    26 september 2018
    Super knap. Mooi om te lezen hoe jullie elke dag doorbrengen. Super.
  3. Kees Lavrijsen:
    26 september 2018
    Ik ben wederom stik jaloers op jullie.
  4. Jos:
    26 september 2018
    Mooie verhalen die me voelen wat jullie beleven👍👍