2 etappe Leuze-Hainaut

2 september 2018 - Leuze-en-Hainaut, België

Ondanks een beetje een rommelige nacht vanwege verkeer cq. trein overlast zijn we toch redelijk fit opgestaan en van een goed ontbijt genoten. Klaar om te vertrekken voor een tocht die achteraf gezien zwaarder was dan vooraf bezien. Eerste stukje was door het mooie Mechelen langs een watertje waarvan we dachten dat het de Dender was omdat het fietsen erlangs behoorlijk denderde maar dat bleek aan de kasseien te liggen waar we overheen reden.

Daarna denderde het verder vanwege de ontzettend slechte staat van de fietspaden. Die waren zo slecht dat we de rijweg verkozen boven de fietspaden totdat we er achter kwamen dat ook de rijweg slechter was en het fietspad weer beter.

Het leukste fietspad hadden we daarna. 10 cm breed en met hoge zijkanten waardoor de voortassen de grond raakten en wij geregeld van het padje raakten.

Koffie gedronken in Teralfene, gemeente Afligem. In gesprek met aantal plaatselijke wielrenners. Gezellig gekletst.

Uiteindelijk langs de Dender gereden op een behoorlijk fietspad. Een hele mooie omgeving om door te rijden.

Daarna door naar Geraardsbergen en toen werd het pas echt zwaar. In het centrum een paarden evenement bekeken en toen moesten Geraardsbergen uit. Het was niet de muur maar wel vreselijk steil en lang. Laten we het houden zo'n 3× keutenberg. Verder willen wij daar niets meer over kwijt behalve dat Jac aan een plaatselijke bewoonster vroeg, toen hij zelf een stukje moest lopen, hoe zij dat deed met twee volle boodschappentassen, waarop de vrouw zei " gewoon op de fiets" . Daarna iets meer genuanceerd, wel een elektrische.
We weten dat het allemaal nog zwaarder wordt en dus was dit een goede eyeopener voor de komende etappes.

Daarna nog een stukje langs de Dender gedenderd o.a. bij twee Akren daarna aangeduid met Deux Acren om ons te laten weten dat we het Franstalig gebied hebben bereikt.
In Ostiches nog even wat gerust, kaarsjes gebrand voor onze dierbaren (ook voor Rock van Rood Wit, twee weken terug overleden) en gedronken om de laatste km te doen naar Leuze Hainaut waar we hartelijk werden ontvangen door de gastvrouw met de woorden "allez messieur Sjos"

Na twee heerlijke flesjes Moinettes (8,5%) hebben we genoten van een heerlijke maaltijd die de gastvrouw al voor ons had bereid.

Nu lekker slapen en morgen meer.

1. RICHARD:
    2 september 2018
    HOI JAC EN JOS, HIER EVEN SNEL EEN MAILTJE, HEB INMIDDELS JULLIE BELEVENISSEN GELEZEN! OOK DE FOTO BEKEKEN!
    OOK HEB IK VIA GOOGLE MAPS, OPGEZOCHT WAAR JULLIE LAATST ZIJN GEWEEST!
    PLAATS : OSTICHES, ONGEVEER NOG 40 KM. VAN DE FRANSE GRENS!

VEEL SUCCES, KOMENDE DAGEN!
  2. Joyce:
    3 september 2018
    Biertjes zeker verdiend lees ik! Slaap lekker en veel succes morgen x
  3. Leo Bogaerts:
    3 september 2018
    Geniet van de uitdaging. Zo te zien geen probleem. Op naar het volgende verhaal en de foto's
  4. Kees Lavrijsen:
    3 september 2018
    Lekker "doordenderen", maar wel voorzichtig.
  5. Giet van der Aa:
    Leuk begin mannen.